Когато 2022 г. стартира, нервите ни все още бяха опънати от месеците стрес, предизвикан от пандемията. Днес нещата изглеждат много по-различни – включително при очакваните дизайнерски тенденции за 2023 г.
Оказва се, че много от нас са готови да се откажат от домашните дрехи и да се върнат към живота. Малко места отразяват тази промяна в по-голяма степен от интериора на дома ни, пише dbr.bg.
И ако 2022 беше годината на успокояващите цветови палитри и мебели, внушаващи спокойствие, 2023 г. ни носи ярък индивидуализъм, според Architectural Digest.
„Пазарът най-накрая се отклонява от по-романтични стилове, като котиджкор и безбройните варианти на селска къща“, казва Том Мирабиле, основател на агенцията за прогнозиране на тенденциите Springboard Futures.
„Докато преминаваме през опасенията и страховете от пандемията и се приближаваме към нови сложни реалности, стилове като тези просто изглеждат твърде наивни и ескейпистки.“
Какво ни чака по пътя на завръщането ни към нормалния живот? Ето тенденциите в интериорния дизайн за 2023 г., за които Мирабиле и други експерти прогнозират, че ще доминират.
Изблик на цвят
Вижте тази публикация в Instagram.
Какво е по-емблематично за жаждата за живот от жизнената цветова палитра? Белите и неутрални интериори изпадат в немилост за сметка на по-жизнерадостни нюанси, дори ако се появяват само като акценти.
„Тъй като обществото продължава да прославя индивида, виждаме как минималистичният етос се разширява отвъд простотата и полезността до включването на по-изразителни елементи“, казва Мирабиле. „В нашата променяща се реалност минимализмът възприема по-голяма роля като стилистична tabula rasa.“
„Изцяло белият домашен декор отпада,“ добавя Линдзи Смекер, директор на ESP Trendlab. „Важно е да добавите контраст, топлина и измерение към белите пространства, за да не се чувствате като в болница.“ За да избегнат тези настроения, хората избират наситени оживени цветове в декорите.
Пати Карпентър, директор и глобален посланик на тенденциите в Carpenter + Company, също вижда много цвят в нашето бъдеще. „Виждаме топлата страна на палитрата да избухва в гама от успокояващи корали, ароматни кайсии, грациозни червеникави и дори пикантни портокали.“
За тези, които предпочитат по-финия декор, Карпентър прогнозира възхода на бледите нюанси на синьо и зелено, които са по-близо до бялото.
Хендмейд
Вижте тази публикация в Instagram.
Всички имахме достатъчно време през последните няколко години да опознаем мебелите ни отблизо – включително недостатъците им. Това тренирано око, заедно с общия копнеж за по-устойчиви възможности, доведе до бунт срещу масовото производство.
„Предметите за еднократно използване, материалите на основата на изкопаеми горива и петрол, както и пластмасата, изглеждат напълно погрешни в тази епоха“, според Анна Стармър, основател на Luminary. „Луксът вече се изразява по по-фини и естествени начини.“
„След десетилетия на приемане на масово производство с по-ниско от стандартното качество, ние днес възхваляваме занаятчийството в дизайна на дома“, казва Роберто Рамос, главен изпълнителен директор на The Ideatelier.
„Има акцент върху богато украсения декор, благоговение към дървото и специализирани щрихи, включително инкрустации и ръчно изсечени детайли. Ръчната изработка във всяка сфера – от тъканите до аксесоарите, е задължителен.”
„Върху тези тенденции влияе жаждата за персонализиране и себеизразяване и необходимостта да показваме ценностите си чрез нашите покупки“, казва тя. „Разнообразието и вариациите са много вълнуващи след този дълъг период на застой – дизайнерите и иноваторите отново рискуват. Майсторската изработка се цени по-високо и всичко това добавя топлина към мястото, на което прекарваме времето си.“
Новото старо
Вижте тази публикация в Instagram.
Склонността към занаятчийски предмети е водена от желание за индивидуална изява, казва Смекер. „Потребителите вече не се интересуват от координирани пространства и съвпадащи комплекти мебели. Те предпочитат просто да включат уникални предмети, наследствени вещи или пестеливи находки, които обичат, в своите домове. Има овластяване в намирането и притежаването на личен стил, особено в интериора.“
Стармър казва, че нарастващият интерес към ретро и втора ръка мебели е обнадеждаваща промяна. „Очаква се тази тенденция да нараства, тъй като виждаме пазаруването на стоки втора ръка като избор, който трябва да направим както за дизайна, така и за околната среда.“
Биофилията е преконфигурирана
Вижте тази публикация в Instagram.
През последните няколко години се придържахме към възможно най-много интериорни зелени елементи - от ботанически шарки до изящни растения. Тази страст днес е все още дълбока, но се превръща в нещо различно.
„Въпреки че биофилията все още е важна, тазгодишните тенденции са по-малко вдъхновени от пищната природа, а вместо това от неправилното и несъвършеното“, казва Смекер. „Тази тенденция празнува пустинните пейзажи, минералните нюанси, мъхестата зеленина и суровите, незавършени текстури.“
Това води и до вълнуваща нова палитра от материали. „Новаторските марки говорят на езика на земята, обсъждат биоразнообразието и популациите на насекоми, пермакултурата и хармоничното интегриране на фибри, земеделски култури и храна в интериора.“
Едва ли ще го видим през 2023 г., но вероятно един ден нашият декор ще бъде продиктуван от контейнерите ни за компост.