Каква разлика може да направи една единствена година. Нека се върнем във времето към последните месеци на миналата година: време на безразсъдно консуматорство и големи надежди.
Например в САЩ, на Черния петък, купувачите изпомпаха 730,2 милиарда долара в икономиката на страната. Как ви се струва това? Същинска лудница беше и по магазините в България.
Вероятно и вие сами сте допринесли за това, докато отчаяно търсите в магазините и онлайн някоя нова джаджа или перфектен подарък за любимия човек. Излизайки от сезона на празничните пазарувания, се появи ново усещане за оптимизъм и горещата вяра, че нищо не може да спре глобалния потребител. Докато нещо не се случи. И докато експертите не отбелязаха още в средата на януари, когато започваше пандемията от Covid-19, че можем да очакваме много промени в пазара на дребно. Защото „това е икономика, ориентирана към потребителите“.
И какво се случва в наши дни?
Като цяло от средата на първото тримесечие наблюдаваме спад или дори спиране на повечето продажби на дребно, дължащи се главно на глобалната пандемия и произтичащата от това несигурност на потребителите. Много марки и магазини фалираха, дори такива, които бяха искрени обичани от клиентите.
Други търговци пък бяха принудени да преоткрият собствения си бизнес по безброй начини и да възприемат новите пътища, по които потребителите пазаруват. По последни данни, електронната търговия като процент от общото пазаруване в САЩ се е увеличила от около 16% от всички продажби на дребно в началотона 2020 г. До почти 34% в края на първото тримесечие. Това е едно експоненциално покачване, което отчита ръст от близо 10 години само за 3 месеца.
Причините за този неограничен растеж в електронната търговия са очевидни: коронавируса и произтичащите от него ограничения и страховете на потребителите (както скрити, така и нескрити) около заразяване с болестта в претъпкани магазини и молове, много от които също бяха принудени да затворят врати.
Това тектонично преминаване от физическото пазаруване към шопинг през лаптопа, разбира се, се дължи не само на заразата, но най-вече на технологичния прогрес и все повечето удобства, които светът на интернет ни предоставя. В края на краищата онлайн търговията и доставките в къщи са част от пазаруването на дребно още от дните, когато Джеф Безос управляваше малък магазин за електронни книги в предградията на Сиатъл в средата на 90-те.
Факт е обаче, че нещата много се промениха през последните месеци. И доведоха до някои сериозни изводи.
Според експертите, това, което се наблюдава постоянно, че потребителите все още са на шофьорското място в колата. Те стимулират нови начини за изпълнение на поръчки и нови начини за изпробване на дадени продукти и марки.
В заключение, отговорниците за грижата за клиентите / клиентското преживяване в търговията на дребно са под по-голям натиск от всякога. Начинът, по който се справят с промените, настъпили при пазаруването, е от първостепенно значение за продължаващия успех на тяхната марка и в някои случаи дори за оцеляването на марката.
Много наблюдатели усещат начина, по който изпробваме, купуваме, търсим, оразмеряваме, поръчваме, преживяваме, връщаме и се радваме, че нашето пазаруване е трансформирано завинаги поради тази пандемия и технологичния прогрес като цяло.
Важно е за потребителите да знаят, че най-добре могат да разчитат най-вече на онези имена в бизнеса, които бързо се трансформират и пригаждат към промените в света в глобален мащаб и се опитат да предложат на клиентите си всичко, от което се нуждаят. Дори и в такива критични времена.
А вие не забравяйте, Foodpanda доставя храна и хранителни продукти на клиентите си във всяко време и място като част от този ангажимент за повече удобство, сигурност и удовлетвореност на всеки потребител.