Как да се организирате перфектно, без да прекарвате цял уикенд в почистване (част 1)

Как да се организирате перфектно, без да прекарвате цял уикенд в почистване (част 1)

Обикновено мислим как да оставим нещата в идеален ред у дома, но рядко стигаме до най-общото почистване. Но какво ще стане, ако възприемем този процес не като наказание, а като вълнуващо забавление? Вижте как да направите апартамента си чист, удобен и просторен. Тайната: просто трябва да се отървете от ненужните неща.

1. Подготовка

Почистването и по-нататъшното поддържане на чистотата в апартамента се нуждае от същия смислен подход като например работата или планирането на семейния бюджет. Тук е важна системата. Ако нямате такъв, можете да използвате идеите на други хора и след известно време, когато натрупате опит, ще развиете свой собствен стил на почистване.

Има два основни компонента за поставяне на нещата в ред:

• няма ненужни неща;
• всички неща са по местата си.

Първата точка е плашеща, защото как да разберем, че даден обект в апартамент е излишен? За това има специални техники за разчистване, които трябва да използвате по време на ревизията на нещата. Наистина да се разхвърляте означава да изхвърляте, продавате или дарявате неща, които:

• се повтарят (защо ви трябват две бели тениски в един и същи стил?);
• са в добро състояние, но са използвани рядко или изобщо не са използвани;
• не ми харесва;
• избелели или дефектни;
• счупен.

Най-вероятно сте запазили тези неща, защото сте смятали, че все още ще бъдат полезни, но всъщност предметите само заемат ценно място в апартамента ви. Епицентровете на боклука обикновено са аптечка, хладилник, килер, козметична чантичка, чорапи, бельо и чорапогащници, чекмеджета в маси.

Как да се организирате перфектно, без да прекарвате цял уикенд в почистване (част 1)

2. Начален етап

Ако решите да "рестартирате" апартамента си, първото нещо, което трябва да направите, е да отделите време за разчистване. Изобщо не е необходимо да се зареждате максимално и да се опитвате да се справите с всичко през уикенда (особено след като все още няма да успеете). Опитайте да започнете с една стая и след това постепенно преминете към втора, трета и т.н. За да улесните работата си, запишете в тетрадка какво конкретно не ви харесва във всяка зона. В същото време ще бъде възможно да се открие причината за появата на разстройството, за да се предотврати натрупването на боклук в бъдеще.

Например, ако върху шкафа в коридора се натрупат различни дреболии, вариращи от ключовете на всички членове на семейството до всякакви визитни картички, дребни пари, слушалки, ръкавици и други неща, тогава поне ви липсва ключодържател на стената и като максимум кутия или плетени кошници за съхранение на малки неща. Такива зони, където винаги има бъркотия, се наричат горещи точки и те първо трябва да бъдат премахнати.

В процеса на разчистване е много важно да намерите място за всеки предмет. Желателно е да не е отворен, като масичка за кафе, рафт или перваза на прозореца, в противен случай със сигурност ще има изкушение да поставите още нещо тук „за симетрия“.

3. Вървим към целта с малки стъпки

В стремежа си да премахнете всичко излишно от апартамента, важно е да не преуморявате. В противен случай целият ви ентусиазъм ще се изпари след първата стая. Възползвайте се от таймера. Задайте го за 20 минути и прекарайте толкова време в почистване, без да се разсейвате от нищо. Повярвайте, това е страхотна мотивация: когато над душата ви виси будилник, вие неволно ускорявате, за да имате време да направите колкото се може повече неща в определеното време. Опитайте се да работите компактно и да не изваждате всички неща от гардероба с надеждата, че след 20 минути ще имате време да подредите всичко. Няма да можете Преминете към втория рафт едва след като сте готови с първия. И не пръскайте върху зоните. Ако сте започнали да почиствате банята, не пипайте детската стая, дори играчките, разпръснати из стаята, да ви болят в очите. В противен случай съществува риск, че бягайки от една зона в друга, наистина няма да направите нищо.

Също толкова важна по отношение на грубостта е редовността. Ето защо, след първите успехи, не се отказвайте от това, което сте започнали: върнете се към почистването на следващия ден. Дори ако имате само десет свободни минути, използвайте ги в своя полза, като например почистване на огледалото в банята.

Направете план за ваше удобство. Запишете си задачи за всеки ден в области, които се нуждаят от разчистване, и бавно ги изпълнявайте. В понеделник подредете кухненските си шкафове, във вторник отделете време за чекмеджетата на бюрото си, в сряда подредете всичките си домашни тъкани и т.н.

Да, този вид почистване може да отнеме седмица или повече. Но от друга страна, можете да избегнете изтощителните вечери, прекарани в подреждане на нещата, които засмукват цялото ви свободно време в черна дупка. За да не затънете вечно в безпорядък, поставете си краен срок, който искате да спазите. Те зависят от това колко допълнителни неща има във вашия апартамент. За някои пет дни ще са достатъчни, а за други дори три седмици няма да са достатъчни.

Как да се организирате перфектно, без да прекарвате цял уикенд в почистване (част 1)

4. Разпределете нещата в кутии

Не всички неща веднага се оказват изхвърлени или подарени. Някои от тях чакат своя „най-добър” час, докато собствениците имат време да ги занесат на нуждаещи се, да ги дадат на приятели, да ги пуснат в сайтове за обяви и т.н. Подгответе кутии за такива неща и ги подпишете според съдържанието им (съдове, играчки, домакински уреди) или среща (за родители, в сиропиталище, за битпазар). Когато всичко е завършено, не отлагайте раздаването. Веднага щом се появят няколко свободни часа, веднага ги вземете там, където сте планирали. Но това, което няма да бъде полезно за никого, го изхвърлете в кошчето веднага, без забавяне.

Една кутия може да бъде с въпросителен знак. Поставете там неща, които все още не знаете за бъдещето. 

За още идеи за дома последвайте ни в
Сподели:
Абонирай се за нашия бюлетин
Какво търсиш?...