Сезонното почистване е чудесна възможност да подредим дома и мислите си. Но ентусиазмът често ни подвежда и допускаме грешки, които правят разчистването по-бавно, по-трудно и далеч не толкова ефективно.

Каролин Форте е експерт по почистване и дава някои съвети за това, кои места у дома пренебрегваме, когато почиствате,...
18/01/2016Ето кои са най-честите капани, в които попадаме – и как лесно да ги избегнем.
1. Започваме без план
Колкото и спонтанно да ни се иска да хванем чувала и да започнем да изхвърляме, хаотичното разчистване често завършва с още по-голяма бъркотия. Затова е добре предварително да обмислим как ще подходим – ще подреждаме стая по стая, категория по категория или ще приложим метод като този на Мари Кондо, който ни учи да оставим само онова, което „носи радост“. Ако разчиствате само една стая, т.нар. метод „ски писта“ на Анита Йокота – с движение от зона в зона – също е ефективен. А ако гледате по-дългосрочно, „шведското почистване“ на Маргарета Магнусон е емоционален, но дълбоко пречистващ подход – запазвате само най-важното.

Представете си следната ситуация: Звъни ви стар приятел, който ви казва, че е в квартала и ще мине да ви види. Имате ...
06/05/20162. Не си даваме достатъчно време
Една от най-честите грешки е да подценим колко време всъщност отнема разчистването. Опитът да поберем целия процес в един следобед често води до половинчати резултати – и до разхвърлян дом, който ни стресира още повече. Вместо това, определете колко време реално ще ви е нужно и планирайте няколко етапа с почивки между тях. Не започвайте голямо разчистване в неподходящ момент – например вечерта преди натоварена седмица. Дори два часа, посветени на една зона, са по-добри от прибързана паника.
3. Започваме със сантименталните неща
Снимки, писма, спомени от детството – тези вещи носят силен емоционален заряд и е лесно да „затънем“ в тях, преди да сме започнали същинската работа. Мари Кондо и Маргарета Магнусон са категорични – сантименталните предмети се оставят за последно. Първо подредете онова, което се решава лесно – дрехи, книги, кухненски съдове – и едва когато влезете в ритъм, преминете към по-емоционалните вещи. Така ще спестите време, енергия и много колебания.
4. Разчистваме в неподходящ ред
Да започнем с чекмеджетата, после гардероба, а накрая – огромния шкаф в хола? Обратно! Експертите препоръчват да се действа по категории, а не по стаи. Мари Кондо например предлага следния ред: дрехи, книги, документи, разни дребни вещи, а чак накрая сантименталните неща. Така добивате реална представа какво притежавате и много по-лесно решавате какво си струва да запазите. Друг вариант е да започнете с най-обемните предмети – мебели, кашони, обемисти дрехи – за да усетите бързо ефекта от действията си и да се мотивирате.
5. Подхождаме с грешна нагласа
Разчистването не трябва да е наказание. Ако го възприемете като начин да направите място за нови неща – не само в дома, но и в живота си – процесът става много по-лек. Не се измъчвайте със „сигурно някой ден ще ми потрябва“ или „може да е полезно“ – ако не сте го използвали от години, вероятно няма и да го направите. Вместо това помислете, че дарените вещи ще послужат на друг, а вие ще се радвате на по-подредено и просторно пространство.
Подреждането не е просто домакинска задача – то е начин да върнем контрола върху заобикалящото ни пространство и да се почувстваме по-леко.