Зад всички безкрайните купища пране, съдове, забравени сметки и непрочетени книги се крие дом. Дом, който бихте искали да покажете и да ви кара да се гордеете с него. Как обаче да постигнете ред и да се радвате на винаги чиста и спретната къща, когато всеки около вас прави бъркотия и вие не успявате да се справите с това.
От The Spruce предлагат няколко лесни стъпки, с които ще постигнете мечтания дом и ще се радвате на перфектна организация.
Стъпка 1: Анализ на областите
Вземете лист и молив и опишете проблемните зони във всяка стая, като всеки лист бъде една стая със съответните слаби „зони“.
Например: Купищата обувки до входната врата; шкафът до входната врата, натрупан с поща; претрупани на закачалката палта, шапки, ръкавици и т.н.
Внимателно (но бързо) анализирате всяка стая в къщата по този начин, като направите списък с областите, които се нуждаят от подобрение.
Ето кои части от вашия дом не трябва да забравяте:
Чекмеджета с всякакви джунджурии
Шкафове с лекарства
Гаражът
Гардеробът
Таван, мазе, килер
Тези места не ги виждаме, влизайки в стаята, но когато ги отворим забелязваме хаоса.
2. Анализ на причините
За всека от проблемите в една стая намерете причина за тази дезорганизация и бъркотия. Със сигурност отговорите са повече от един, но най- често те са като че ли хората, липсата на мотивация и навици, забързаният начин на живот…
Например: Защо има обувки, натрупани до входа? Предпочитате членовете на семейството ви да се събуват, но никой не иска да ги прибере.
Защо имате десетки списания на масата? Защото харесвате някое списание по корицата и го купувате, въпреки че не сте го отворили дори. И така в се случва с едно, второ, трето…с надеждата, че някой ден ще го прочетете.
Продължете този процес за всеки от проблемите в стаята. Запишете причините, а след като приключите с анализа на всичките си проблемни области, преминете към Стъпка 3.
Стъпка 3: Решения
Сега идва забавната част. Нека да намерим начини, по които можем да поправим проблемите. Помислете за навици, поведения и инструменти, които могат да накарат това да изчезне.
Имате ли нужда от някаква по – специална организация, за да решите проблема?
Дали проблемът е навик, който просто трябва да бъде прекъснат?
Дали това е комбинация от условия/ обстоятелства и инструменти и навици, които трябва да бъдат променени?
Например:
Ненужната поща се трупва на масата. Имате ли нужда от място за сортирането й тук? Ако в дома ви всеки получават поща, помислете всеки един от тях да има свой собствен органайзер.
Ако е възможно, минете към електронни фактури. Това би намалило значително натрупването на хартия.
Не забравяйте инструментите, които могат да ви помогнат при организирането на проблемни области. Какво ще стане, ако поставите кутия за пощата до вратата? Имате ли нужда от допълнителни кукички за шаловете и шапките, за да решите проблема с многото връхни дрехи? Ако сложите панер за ключове, дали няма всеки да спре да търси своята връзка в последния момент?
Стъпка 4: Изпълнение
И така, вече имате проблем, имате решенията, сега е време да преминете към действия. Купете инструментите, от които се нуждаете, и ги имплементирайте в дома си. Говорете със семейството си и им обяснете за целите си, намерете начин да ги мотивирате. Нека всеки се включи в общото дело, за да дойде бързо и крайният резултат.
Например, ако някой види ключовете на масата в кухнята, нека да ги сложи в панера до вратата. Да, това може да е досадно, но бъдете упорити и търпеливи. Скоро те ще свикнат с тези нови навици и правила.
Ако някой има по – добро решение, вслушайте се. Ако някой има нещо, което му тежи, опитайте се да решите заедно проблема. Не пренебрегвайте нито един от хората, с които живеете. В крайна сметка целта е да бъде максимално удобно и гъвкаво за всички.